Tankar om Facebook

Facebook har blivit lite av vad kafferepet mellan käringar var förr. En chans att få prata en stund, skälla lite och gnälla lite. Det tycker jag kan vara okej.
Dessvärre har jag några gånger reagerat på vad en gammal vän hävt ur sig om andras inlägg.
Denna någon tycker om att uttrycka- så att säga- rätt färgstarka åsikter om vad folk skriver. Vissa inlägg är rent av nedsättande.
Jag har nu iakttagit denna någon i ca två månader och har kommit fram till slutsatsen att det finns olika sätt att be om uppmärksamhet på.
Denna någon ondgör sig i kraftiga ordalag över alla patetiska människor som gnäller och tycker synd om sig själva bara för att få uppmärksamhet. D.v.s. alla dessa genomsnittsmänniskor som mår skit lite då och då och därmed behöver lite uppmuntran från nära och kära.
Själv kör denna någon tvärtom-stilen. Genom att kräkas ur sig en massa ironisk översittar-galla kan denna någon sedan i lugn och ro håva in alla inställsamma kommentarer från "vänner" som troligen är skiträdda för att det är just dem denna någon syftar på.
Nu är frågan vilket av sätten som är bäst? Vilket sätt känns mer äkta? Personligen vet jag vilket svar som är rätt för mig.
Mest tycker jag att det är trist att man inte bara kan låta folk få vädra litegrann emellanåt. Än sen om den som "gnäller" inte vill berätta detaljerna? Kanske är det så att just du som frågar om detaljerna inte är den typen som "gnällaren" gärna anförtror sig åt?
Denna någon skrålar titt som tätt på Facebook om att denna någon säger precis vad denna någon tycker och tänker - om det inte passar så kan alla andra dra dit pepparn växer. Då känner jag att jag måste fråga mig hur det kommer sig att denna någon inte kan respektera andras rätt att göra detsamma?
Kan det vara så att denna någon är lite för full av sig själv, lite för full av sitt eget "martyrskap", lite för full av oförklarligt hat? Eller kan det vara så enkelt som att denna någon helt sonika lider av något så ledsamt som dåligt självförtroende, våldsamt maskerat av översittarfasoner och stenkyla?
Jaa, jag är inte satt att döma i den frågan men alla har vi rätt att fundera över saken- och gnälla lite.

Godnatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0